Sprawozdanie z realizacji unijnego projektu edukacyjnego
„Dziecięca Akademia Przyszłości
- wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe  w szkołach podstawowych"
przy Zespole Oświatowym im. M. Frąckowiak w Skibniewie


Realizacja projektu edukacyjnego Dziecięca Akademia Przyszłości rozpoczęła się 5 września 2012r. i zakończyła 21 czerwca 2013r. Wybrana 18 osobowa grupa uczniów: 9 dziewczynek i 9 chłopców (z klas IV-VI) uczestniczyła w nieodpłatnych, dodatkowych zajęciach.

Głównym celem projektu było wyrównywanie szans edukacyjnych dziewcząt i chłopców poprzez udział w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych.

Zorganizowano i przeprowadzono w okresie od 5 września 2012r. do 21 czerwca 2013r. 200  godzin zajęć pozalekcyjnych w następującym zakresie:

1.      Zajęcia ICT - 40  godzin.

2.      Zajęcia z przedmiotów matematyczno -przyrodniczych - 30 godz.

3.      Zajęcia z języków obcych – 40 godz.

4.      Zajęcia w zakresie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego – 30 godz.

5.      Zajęcia sportowo-wychowawcze – 60 godz.

Zaplanowane działania zostały zrealizowane.  Zajęcia wynikające z harmonogramu odbyły się bez zakłóceń.

W miesiącu styczniu zostały zakupione pomoce dydaktyczne do prowadzenia zajęć w ramach Projektu na kwotę 3230, 00 zł.  

W miesiącu maju i czerwcu odbył się rajd rowerowy po najbliższej okolicy oraz Gminny Turniej Piłki Nożnej, w którym zwycięstwo odniosła grupa Projektowa ze Skibniewa.

Zajęcia ICT pozwoliły uczniom opanować umiejętność pracy w programach graficznych. Utrwalono umiejętność pracy na kilku aplikacjach. Uczono obsługi aparatu cyfrowego i wprowadzano w tajniki ciekawych ujęć zdjęć. Poznano zasady bezpiecznego korzystania z portali społecznościowych.

Na zajęciach z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych realizowano zagadnienia dotyczące praktycznych zastosowań ułamków, przeliczano złotówki na inne waluty, w tym na euro. Rysowano siatki graniastosłupów, ostrosłupów, składano bryły geometryczne. Rozwiązywano zadania z mapą i skalą, ćwiczono orientację w terenie przy pomocy kompasu. Wykonywano doświadczenia związane z właściwościami wody, ciśnienia, powietrza, cieczy nienewtonowskiej. Praca na zajęciach odbywała się w grupach i indywidualnie.

Zajęcia z języków obcych wyposażyły uczniów w wiedzę o kulturze krajów anglojęzycznych. Uczniowie korespondując przez Internet zawarli nowe znajomości  i przyjaźnie z rówieśnikami w innych krajach. Dzieci wzbogaciły zasób słownictwa  i przełamały barierę w mówieniu w obcym języku.

Zajęcia z zakresu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego skupiały się na wskazywaniu uczniom właściwych autorytetów. Uczulano dzieci na substancje uzależniające: alkohol, nikotynę, narkotyki. Uczono jak w sposób pokojowy rozwiązywać sytuacje konfliktowe. Stworzono indywidualne programy na przyszłość  

Zajęcia sportowo-wychowawcze prowadzono w formie gier i zabaw ruchowych oraz małych gier. Zajęcia prowadzono w sali gimnastycznej, boisku szkolnym oraz w terenie. Zorganizowano turniej tenisa stołowego, rajd rowerowy po najbliższej okolicy oraz turniej piłki nożnej.   

Zajęcia prowadzono w sposób interesujący z wykorzystaniem ciekawych pomocy edukacyjnych i dużego zaangażowania prowadzących. Poprawność realizacji  zajęć Projektu systematycznie kontrolowała Dyrektor Zespołu Oświatowego  im.  M. Frąckowiak w Skibniewie Pani Wiesława Kapusta, której serdecznie dziękujemy.

Koordynator Projektu
Pani Iwona Olędzka