W dniach 09 - 14.02.2014r. w Skibniewie
miała miejsce niecodzienna wizyta
pięciu uczniów i pięciu nauczycieli z tureckiej szkoły w
Kahramanmaras oraz sześciu pedagogów z partnerskiej
szkoły w
mieście Kartagena ( Hiszpania).
Od poniedziałku do czwartku
gościliśmy
w Zespole Oświatowym w Skibniewie
uczniów
wraz z nauczycielami i dyrektorami z krajów partnerskich współpracujących z nami
w ramach programu Comenius - uczenie się przez całe życie podczas realizacji
projektu ”Let’s play together” (Zagrajmy
razem).
Uczniowie tureccy już w niedzielę wieczorem zostali mile przyjęci w domach naszych uczniów,
a w poniedziałek wraz z nimi od godz.
8.00 uczestniczyli w lekcjach prowadzonych przez polskich nauczycieli, którzy
przezwyciężając barierę językową, starali się włączyć ich
w konwersację w języku angielskim podczas zajęć.
Tematem przewodnim uroczystej inauguracji wizyty
partnerskiej, która rozpoczęła się
o godz. 9. 30
była prezentacja naszego kraju, gminy i szkoły.
Zgodnie z tematem realizowanego projektu, oprócz informacji geograficznych,
atrakcji turystycznych,
kulinarnych i innych ciekawostek dotyczących
naszego kraju, na wesoło zaprezentowaliśmy wybrane dyscypliny sportowe,
fragmenty naszych tańców i utworów muzycznych
w programie artystycznym „Sport to zawsze dobry
wybór”. Uroczystość powitania uświetnił pokaz poloneza w wykonaniu uczniów kl.
II Gimnazjum Nr 2 w Skibniewie, a nasze stroje ludowe wzbudziły wśród gości
prawdziwą furorę. Umiejętności wokalne i taneczne zaprezentowały przedszkolaki,
uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjaliści.
Goście zwiedzili budynek naszej szkoły, odbyli rozmowę z
dyrektorem szkoły - panią
Wiesławą Kapustą oraz innymi nauczycielami.
Interesowały
ich informacje dotyczące polskiego systemu edukacyjnego oraz organizacji roku
szkolnego w Polsce.
Nauczyciele wymienili się doświadczeniami z pracy we własnych krajach,
podzielili się problemami, które mają na co dzień w swoich placówkach.
Po południu grupa projektowa udała się na zajęcia sportowe
do Gimnazjum Nr 2
w Sokołowie Podlaskim. Trener mistrzyń Polski w dziedzinie
koszykówki juniorek, Mariusz Świerk zaprezentował ciekawe gry i zabawy sportowe
z udziałem swoich zawodniczek, integrując kadrę i uczniów uczestniczących w
projekcie.
We wtorek
11. 02. 2014 r. grupa Comenius (nauczyciele i uczniowie ze szkół partnerskich
oraz polscy nauczyciele i uczniowie) pojechała na wycieczkę do Warszawy.
Pierwszym punktem pobytu w stolicy było zwiedzanie Stadionu Narodowego
z przewodnikiem. Spacerując
trasą ekskluzywną, poczuliśmy się jak
wyjątkowi goście.
Poznaliśmy trasy, którymi poruszają się fani piłki nożnej
w czasie meczu, odwiedziliśmy również strefę VIP. Każdy mógł wejść do loży VIP i
przekonać się, jaki jest z niej widok. Sprawdziliśmy, w jakich warunkach
przebierają się piłkarze przed meczem oraz jak pracują dziennikarze w czasie
imprez.
Z dumą stwierdzamy, że nasza najnowocześniejsza arena wielofunkcyjna zdobyła
uznanie w oczach naszych gości zaskoczonych zastosowanymi rozwiązaniami
technologicznymi.
Ze Stadionu Narodowego udaliśmy się do Muzeum Sportu i
Turystyki w Warszawie, jednego z najstarszych muzeów tego typu w Europie. Dużym
zainteresowaniem naszych gości cieszyła się ekspozycja stała "Dzieje sportu
polskiego i olimpizmu" ukazująca dzieje sportu od antycznej Grecji, poprzez
narodziny nowożytnych Igrzysk Olimpijskich (XIX w.), początki sportu polskiego
(XIX/XX w.) do współczesności. Najciekawszą atrakcją wystawy okazały się
eksponaty – muzealia
dotyczące głównie sportu polskiego: medale, puchary, odznaki sportowe i
turystyczne oraz monety, stroje i sprzęt sportowy, dzieła sztuki
o tematyce sportowej, a także kajak, na którym pływał
podczas wakacyjnych spływów Karol Wojtyła – późniejszy Papież Jan Paweł II.
Po obiedzie nauczyciele i uczniowie udali się na
spacer
po Starym Mieście. Podziwiali piękne, stare budynki polskiej stolicy, poznali
legendę o Warsie i Sawie oraz o Bazyliszku. Największym zainteresowaniem
fotoreporterów cieszyła się Warszawska Syrenka i budynki przy Trakcie
Królewskim.
Środa
także była dniem wyjazdowym, poświęconym grom, wspólnej zabawie i nauce jazdy na
łyżwach na siedleckim lodowisku. Dla większości uczestników z Hiszpanii i z
Turcji było to pierwsze doświadczenie, ale dzięki sile wytrwania, samozaparciu i
chęci, udało im się przezwyciężyć lęk i niektórzy z nich po dwugodzinnych
zajęciach świetnie radzili sobie
na płycie lodowiska.
Niezwykle emocjonująca była gra w kręgle nauczyciele kontra uczniowie. Dla
dzieci tureckich nowością okazała się także gra w bilard. Na zakończenie dnia,
rozładowanie emocji i rozluźnienie mięśni doskonale podziałały hydromasaże w
Parku Wodnym w Siedlcach.
Czwartek
uczestnicy projektu spędzili również aktywnie. Od godz. 8.00 uczestniczyli
w
dwóch lekcjach. Potem odbyło się rozstrzygnięcie konkursu
plastycznego „True usage of computers and computer games”
z udziałem pani dyrektor, Wiesławy Kapusty, która
pogratulowała zwycięstwa wykonawcom nagrodzonych prac z poszczególnych krajów,
wręczyła pamiątkowe dyplomy i słodkie upominki.
Następnym punktem były gry
i zabawy ruchowe, integrujące wszystkich
uczestników spotkania bez względu na wiek i predyspozycje sportowe.
Graliśmy w gry: „Catch the mouse”, „Three in a box”, „The master of music”,
„Seven stones”, „Wygibajtus”, „Przeciąganie liny”, “Przerzucanka”.
Mistrzami w organizowaniu gier okazali się przedstawiciele Hiszpanii, którzy
zaangażowali do wspólnej zabawy największą liczbę uczestników.
Po elegancko podanym i niezwykle smacznym obiedzie w
stołówce szkolnej koordynatorzy udali się na spotkanie, na którym omówiono
kolejne działania w projekcie i ustalono datę
ostatniej, w ramach tego projektu, wizyty w Turcji. Nasi gimnazjaliści pod
opieką kilku nauczycieli spędzą w Turcji pierwszy tydzień czerwca. Będzie to
ostatnie spotkanie podsumowujące nasze dwuletnie
działania z
zagranicznymi partnerami.
Na zakończenie wizyty roboczej w Polsce goście z Turcji i Hiszpanii otrzymali
certyfikaty uczestnictwa oraz pamiątkową płytę z prezentacją naszego kraju.
Podczas kolacji pożegnalnej w rytmie gorących przebojów przedstawiciele
poszczególnych krajów zaprezentowali tańce charakterystyczne dla swojej kultury.
Dostrzegliśmy swoją różnorodność, ale zrozumieliśmy także, jak wiele nas łączy.
Niepowtarzalny klimat tego spotkania i wyjątkowo przyjazna atmosfera sprawiły,
ze trudno było się rozstać po kilku wspólnie spędzonych, wspaniałych dniach.
Nasi goście byli zauroczeni wizytą w Polsce, spodobał im
się nasz region i stolica państwa, wiele rzeczy pozytywnie ich zaskoczyło,
dziękowali za możliwość pobytu w naszym kraju, za serdeczność i gościnność, z
jaką się spotkali w szkole i podczas wycieczek. Jeden z uczestników, Juan –
wicedyrektor szkoły hiszpańskiej, powiedział: „Czuliśmy się tu jak u
siebie w domu, a nawet lepiej …”. Wyrazem wdzięczności naszych przyjaciół z
Turcji i Hiszpanii są ich serdeczne, pełne ciepłych
słów wpisy w kronice szkolnej i słowa piosenki „Friends Forever”, które
zadedykowali nam na pożegnanie.
Uczniowie i nauczyciele z Turcji, których pożegnaliśmy w
piątek
wczesnym rankiem są bardzo wdzięczni rodzinom, które
przez kilka dni gościły ich dzieci, starając
się
stworzyć im atmosferę rodzinnego domu. Dziękując za
wszystko, wyrazili swoją nadzieję na wspólne spotkanie w Turcji. Podczas
pożegnania mówili: „Czas, który razem spędziliśmy był wspaniały, a wrażenia na
długo pozostaną w naszej pamięci. Cieszymy się, że mogliśmy wziąć udział w tej
wymianie, która poprzez włączenie przedstawicieli szkół partnerskich sprawiła,
że przeżyliśmy tu niezapomniane chwile. To były piękne dni…”
My, jako gospodarze, cieszymy się, że udało nam się wywiązać z powierzonych
zadań i zorganizować pobyt naszych przyjaciół z zagranicy tak, by sprostać ich
oczekiwaniom. Dziękujemy wszystkim, którzy w jakimś stopniu się do tego
przyczynili.
Z całą pewnością można stwierdzić, że cel wizyty został w pełni osiągnięty,
nawiązały się nowe znajomości, może nawet początki przyjaźni, które dziś, w
dobie Internetu mają szansę rozwoju. Bo przecież projekt ten, oprócz
zmotywowania i zaangażowania uczniów do odnalezienia
tradycyjnych gier dziecięcych służących do nauki i zabawy oraz uczestnictwa w
nich, ma
na celu
zbudowanie więzi między państwami uczestniczącymi i wymianę informacji,
doświadczeń, wzajemnej wiedzy o kulturach.
Celem
programu jest także zwiększenie umiejętności posługiwania
się językiem angielskim oraz nowoczesną technologią komunikacji, a to dostrzegli
nawet nasi rodzice, którzy mieli przyjemność gościć dzieci
z
Turcji.
Wspólnie przyznali, że podczas kilku minionych dni oni także docenili
dobrodziejstwo Internetu, bo mimo trudności w komunikowaniu się, doskonale sobie
poradzili dzięki nowoczesnej technologii komunikacyjnej i pomocy swoich dzieci.
Wszyscy wspólnie: nauczyciele, rodzice i dzieci przełamaliśmy wiele barier i
jesteśmy z tego dumni, cieszymy się, że wzrasta prestiż naszej szkoły w
środowisku. Dzięki nawiązaniu współpracy
ze szkołami
w Turcji i Hiszpanii nasi uczniowie i nauczyciele
mają szansę wyjazdów zagranicznych, nawiązywania ciekawych kontaktów i
poznawania świata, doskonalenia umiejętności posługiwania się językiem
angielskim, a przy tym doskonale się bawią. A czy to nie najlepszy sposób, by
zachęcić dzieci do nauki?
DZIEŃ PIERWSZY
DZIEŃ DRUGI
DZIEŃ TRZECI
DZIEŃ CZWARTY