W
Zespole Oświatowym w Skibniewie odkrywają sekrety
jabłka Newtona
W dniach 2 – 7 marca 2014 roku w
Zespole Oświatowym im M. Frąckowiak w Skibniewie odbyło się szóste
spotkanie w ramach międzynarodowego projektu „Secrets
of Newton’s Apple” realizowanego w ramach programu „Uczenie się przez całe
życie” Comenius.
Tym razem odwiedzili nas uczniowie i
nauczyciele
z sześciu państw członkowskich UE oraz z Turcji.
Gościliśmy
trzydziestoosobową grupę uczniów i nauczycieli z siedmiu
państw: Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Szwecji, Estonii, Słowenii oraz Turcji.
Celem projektu, którego realizacja
rozpoczęła się we wrześniu
2012 roku, jest zwiększenie motywacji uczniów do
nauki przedmiotów ścisłych, promowanie nauki języków obcych oraz rozwijanie
umiejętności komunikacji i współpracy.
Uczniowie z Włoch, Hiszpanii, Słowenii
i Estonii zamieszkali w domach naszych uczniów, gdzie zostali serdecznie
przyjęci. W poniedziałek i we wtorek uczestniczyli
w lekcjach prowadzonych przez polskich nauczycieli.
Uroczysta inauguracja wizyty partnerskiej odbyła się we wtorek 4 marca 2014 r.
Zagranicznych gości, uczniów,
nauczycieli oraz rodziców powitała dyrektor Zespołu Oświatowego w Skibniewie –
pani Wiesława Kapusta.
Podziękowała gościom za
otwartość, serdeczność i gościnność, z jaką spotykali się nasi uczniowie i nauczyciele
podczas wizyt w ich
krajach.
Wyraziła
nadzieję, że przeżycia, doświadczenia oraz wiedza zdobyta podczas wizyty
sprawią, iż goście polubią Polaków i Polskę. W imieniu władz
Gminy
Sokołów Podlaski zgromadzonych przywitał Sekretarz
– pan Wiktor Osik.
Uczniowie naszej szkoły zaprezentowali
program artystyczny. Gościom spodobały się polskie
tańce narodowe w wykonaniu dzieci z klasy” 0” i uczniów II klasy gimnazjum.
Zainteresowanie wzbudził wywiad z Marią
Skłodowską-Curie, któremu towarzyszył pokaz zdjęć wybitnej polskiej uczonej, a
prezentacja multimedialna poszerzyła wiedzę przybyłych na temat naszego kraju,
regionu oraz szkoły.
Uśmiechy na twarzach gości wywołały upominki wykonane przez
naszych uczniów, które wręczyliśmy na zakończenie uroczystości.
Po części oficjalnej koordynator
projektu, pani Marzena Nowak, oprowadziła zagranicznych nauczycieli po szkole,
pokazując im bazę dydaktyczną oraz
sale lekcyjne.
Wizyta w Instytucie Biologii na Wydziale Przyrodniczym
UPH w Siedlcach
Po południu 4
marca 2014 r. grupa projektowa udała się do Siedlec do Instytutu Biologii
Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego. W imieniu
pani dyrektor Instytutu Biologii, prof. dr hab.
Barbary Kot, powitał nas dr Ryszard Kowalski. W części oficjalnej spotkania
udział wziął Sekretarz Miasta Siedlce – pan Sławomir Marchel, który wręczył
młodzieży upominki.
W części szkoleniowej spotkania prof. dr hab.
Wiesław Walankiewicz wygłosił wykład dla nauczycieli nt.
Puszcza Białowieska – okno do ekologicznej przeszłości.
W tym czasie młodzież uczestniczyła w zajęciach ćwiczeniowych
z zakresu arachnologii i ichtiologii przeprowadzonych dla nich przez nauczycieli
akademickich.
Ostatki czyli ostatni dzień karnawału
We wtorkowy wieczór w naszej szkole
odbyła się kolacja integracyjna z udziałem gości, uczniów i nauczycieli z grupy
realizującej projekt.
Wzięły w niej udział również rodziny goszczące u
siebie uczniów. Odwiedził nas także Wójt Gminy Sokołów Podlaski, któremu
jesteśmy wdzięczni za wyrażenie zgody na realizację naszych projektów,
zainteresowanie stopniem ich realizacji oraz wspieranie naszych inicjatyw.
Panowała miła, serdeczna atmosfera. Zagraniczni goście mieli okazję skosztować
specjałów
regionalnej kuchni, które im bardzo smakowały. Po kolacji
odbyła się dyskoteka, bo przecież kończył się karnawał. Nie zabrakło przebojów
muzycznych z Hiszpanii, Włoch, Turcji
oraz innych państw uczestniczących w projekcie, a
wspólna zabawa sprzyjała nawiązywaniu znajomości i przełamywaniu barier
językowych.
To był naprawdę udany wieczór!
W Warszawie – 5
marca 2014 r.
Nauka nie może być nudna – w Centrum Nauki Kopernik
Środę grupa projektowa spędziła w
Warszawie. Bardzo interesujący okazał się pobyt w
Centrum Nauki Kopernik, gdzie i dorośli, i młodzież
mieli okazję rozszerzyć i uzupełnić swoją wiedzę. Nie musimy przecież ciągle
siedzieć w ławce, nie powinniśmy tylko słuchać.
Wizyta w CNK była znakomitym
uzupełnieniem tradycyjnej nauki szkolnej. Dzięki specyficznemu zaprojektowaniu
przestrzeni, rozstawieniu eksponatów, użyciu dźwięków, kolorów, faktur
mogliśmy
powiązać obserwację czy zjawisko przyrodnicze z
silnym skojarzeniem zmysłowym, dzięki któremu treść
edukacyjna zapisała
się w umyśle trwalej niż gdyby została
opowiedziana.
W
Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi poznawaliśmy dobrą żywność
Dzięki uprzejmości Podsekretarza Stanu
w MRiRW, pana Tadeusza Nalewajka, mogliśmy skorzystać ze szkolenia na temat:
Poznaj dobrą żywność.
Goście i nasi uczniowie z wielkim zainteresowaniem
wysłuchali prezentacji w języku angielskim promującej ten
program.
Zostali zapoznani
z procedurą nadawania
znaku. Dowiedzieli się również, że dzięki
tym działaniom
realizowany jest cel wspólnotowej polityki w
zakresie żywności, polegający na poszerzaniu obszaru wysokiej jakości i
różnorodności żywności na Wspólnym Rynku. Goście wyrazili zainteresowanie
zakupem polskich towarów wyróżnionych marką PDŻ. Odjechali od nas z prezentami –
produktami żywnościowymi ze znakiem PDŻ.
I jeszcze spacerkiem po Starym Mieście
Na zakończenie dnia
z przewodnikiem
zwiedzaliśmy
Stare Miasto. Goście opuszczali Warszawę zauroczeni
jej pięknem. Pani przewodnik odpowiadała na mnóstwo pytań zadawanych przez
zagranicznych gości.
W czwartek, 6 marca
2014 r. – nauka, nauka, nauka!
Po naukę do liceum
Ostatni dzień wizyty został
podporządkowany głównemu celowi projektu, czyli motywowaniu uczniów do nauki
przedmiotów ścisłych.
Przed południem uczestnicy projektu odwiedzili
I Liceum Ogólnokształcące im. M.
Skłodowskiej- Curie w Sokołowie Podlaskim. Uczniowie i nauczyciele wzięli
udział w
zajęciach
z chemii i fizyki, w czasie których młodzież
licealna
z udziałem naszych uczniów wykonywała doświadczenia i
eksperymenty, które pomogły grupie Comeniusa zrozumieć jakże trudne prawa
fizyki.
A eksperymentowanie w laboratorium chemicznym było
nie tylko nauką, ale również świetną zabawą.
Na zakończenie dyrektor szkoły – pan
Marcin Celiński zaprosił nas na krótki program w
wykonaniu uczniów liceum. Grupa teatralna „Preteksty” zaprezentowała w języku
angielskim zabawne scenki inspirowane klasyką literatury światowej,
a zespół muzyczny „Prowokacja” wykonał kilka
przebojów muzyki współczesnej w języku polskim oraz angielskim. Gości zauroczyły
zdolne uczennice liceum:
wokalistka i perkusistka. Gratulacje należą się
również wszystkim aktorom za talent i perfekcyjną znajomość języka angielskiego.
Panu dyrektorowi, Marcinowi Celińskiemu, dziękujemy za pomoc
w realizacji naszego projektu.
Czy sala gimnastyczna może zamienić się w laboratorium?
Okazało się, że tak. Popołudnie
uczniowie i nauczyciele z grupy projektowej spędzili
w Zespole Oświatowym w Skibniewie. Uczniowie, pracując w
grupach, pod kierunkiem
swoich nauczycieli
oraz nauczycieli z Niemiec wykonywali doświadczenia
i eksperymenty
z fizyki. Instrukcje były w języku angielskim, mieli więc okazję doskonalić
znajomość tego języka. Uczniowie wykonali m.in. doświadczenie polegające na
tłumieniu ognia dwutlenkiem węgla, z butelką połykającą balon, trik z balonem.
Była to świetna zabawa, w którą
włączyli się wszyscy dorośli. Uczniowie mieli również
okazję przełamać nieśmiałość i
wystąpić przed kamerą telewizyjną, gdyż nasze
działania uwieczniła
telewizja regionalna TVP Warszawa.
Potem odbyło się spotkanie nauczycieli
z
grupy projektowej, zaplanowano zadania na kolejną wizytę w
Szwecji, która odbędzie się w kwietniu br.
Na
zakończenie wizyty roboczej w Polsce goście otrzymali certyfikaty uczestnictwa
oraz pamiątkowe płyty z prezentacją naszego kraju.
Podczas
kolacji pożegnalnej goście dzielili się wrażeniami z pobytu w Polsce. Byli
zauroczeni serdecznym przyjęciem, gościnnością. Spodobał się im nasz region oraz
Warszawa. Mieliśmy ostatnią okazję, aby wymienić się doświadczeniami, uczyć się
od siebie nawzajem.
Wyjątkowo przyjazna, serdeczna atmosfera tego
spotkania sprawiła ,że trudno było nam się rozstać po kilku wspólnie spędzonych
dniach.
Podobne odczucia mieli uczniowie, zarówno polscy,
jak i zagraniczni. Pożegnanie było wzruszające i wszyscy zgodnie stwierdzili, iż
wspólnie spędzony czas upłynął zbyt szybko.