Sekrety Jabłka Newtona


W  Zespole Oświatowym w Skibniewie odkrywają sekrety jabłka Newtona

W dniach 2 – 7 marca 2014 roku w Zespole Oświatowym im M. Frąckowiak w Skibniewie odbyło się szóste  spotkanie w ramach międzynarodowego projektu „Secrets of Newton’s Apple” realizowanego w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” Comenius.

Tym razem odwiedzili nas uczniowie i nauczyciele  z sześciu państw członkowskich UE oraz z Turcji. Gościliśmy  trzydziestoosobową grupę uczniów i nauczycieli z siedmiu państw: Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Szwecji, Estonii, Słowenii oraz Turcji.

Celem projektu, którego realizacja rozpoczęła się we wrześniu  2012 roku, jest zwiększenie motywacji uczniów do nauki przedmiotów ścisłych, promowanie nauki języków obcych oraz rozwijanie umiejętności komunikacji i współpracy.

Uczniowie z Włoch, Hiszpanii, Słowenii i Estonii zamieszkali w domach naszych uczniów, gdzie zostali serdecznie przyjęci. W poniedziałek i we wtorek uczestniczyli
w lekcjach prowadzonych przez polskich nauczycieli.

Uroczysta inauguracja wizyty partnerskiej odbyła się  we wtorek 4 marca 2014 r.

Zagranicznych gości, uczniów, nauczycieli oraz rodziców powitała dyrektor Zespołu Oświatowego w Skibniewie – pani Wiesława Kapusta.  Podziękowała gościom za  otwartość, serdeczność i gościnność, z jaką spotykali się nasi uczniowie i nauczyciele podczas wizyt w ich  krajach.  Wyraziła nadzieję, że przeżycia, doświadczenia oraz wiedza zdobyta podczas wizyty sprawią, iż goście polubią Polaków i Polskę. W imieniu władz  Gminy Sokołów Podlaski zgromadzonych przywitał Sekretarz  – pan Wiktor Osik.

Uczniowie naszej szkoły zaprezentowali  program artystyczny. Gościom spodobały się polskie tańce narodowe w wykonaniu dzieci z klasy” 0” i uczniów II klasy gimnazjum.

Zainteresowanie wzbudził wywiad z Marią Skłodowską-Curie, któremu towarzyszył pokaz zdjęć wybitnej polskiej uczonej, a prezentacja multimedialna poszerzyła wiedzę przybyłych na temat naszego kraju, regionu oraz szkoły.

Uśmiechy na twarzach gości wywołały upominki wykonane przez naszych uczniów, które wręczyliśmy na zakończenie uroczystości.

Po części oficjalnej koordynator projektu, pani Marzena Nowak, oprowadziła zagranicznych nauczycieli po szkole, pokazując im bazę dydaktyczną oraz  sale lekcyjne.

 

Wizyta w Instytucie Biologii na Wydziale Przyrodniczym  UPH w Siedlcach

Po południu 4 marca 2014 r. grupa projektowa udała się do Siedlec do Instytutu Biologii Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego. W imieniu  pani dyrektor Instytutu Biologii, prof. dr hab. Barbary Kot, powitał nas dr Ryszard Kowalski. W części oficjalnej spotkania udział wziął Sekretarz Miasta Siedlce – pan Sławomir Marchel, który wręczył młodzieży upominki.  W części szkoleniowej spotkania prof. dr hab. Wiesław Walankiewicz wygłosił wykład dla nauczycieli nt. Puszcza Białowieska – okno do ekologicznej przeszłości.

W tym czasie młodzież uczestniczyła w zajęciach ćwiczeniowych z zakresu arachnologii i ichtiologii przeprowadzonych dla nich przez nauczycieli akademickich.

 

Ostatki czyli ostatni dzień karnawału       

We wtorkowy wieczór w naszej szkole odbyła się kolacja integracyjna z udziałem gości, uczniów i nauczycieli z grupy realizującej projekt.  Wzięły w niej udział również rodziny goszczące u siebie uczniów. Odwiedził nas także Wójt Gminy Sokołów Podlaski, któremu jesteśmy wdzięczni za wyrażenie zgody na realizację naszych projektów, zainteresowanie stopniem ich realizacji oraz wspieranie naszych inicjatyw. Panowała miła, serdeczna atmosfera. Zagraniczni goście mieli okazję skosztować specjałów  regionalnej kuchni, które im bardzo smakowały. Po kolacji odbyła się dyskoteka, bo przecież kończył się karnawał. Nie zabrakło przebojów muzycznych z Hiszpanii, Włoch, Turcji  oraz innych państw uczestniczących w projekcie, a wspólna zabawa sprzyjała nawiązywaniu znajomości i przełamywaniu barier językowych.

To był naprawdę udany wieczór!

 

W Warszawie – 5 marca 2014 r.

Nauka nie może być nudna – w Centrum Nauki Kopernik

Środę grupa projektowa spędziła w Warszawie. Bardzo interesujący okazał się pobyt w  Centrum Nauki Kopernik, gdzie i dorośli, i młodzież mieli okazję rozszerzyć i uzupełnić swoją wiedzę. Nie musimy przecież ciągle siedzieć w ławce, nie powinniśmy tylko słuchać.

Wizyta w CNK była znakomitym uzupełnieniem tradycyjnej nauki szkolnej. Dzięki specyficznemu zaprojektowaniu przestrzeni, rozstawieniu eksponatów, użyciu dźwięków, kolorów, faktur  mogliśmy  powiązać obserwację czy zjawisko przyrodnicze z  silnym skojarzeniem zmysłowym, dzięki któremu treść edukacyjna zapisała  się w umyśle trwalej niż gdyby została opowiedziana. 

 

W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi poznawaliśmy dobrą żywność

Dzięki uprzejmości Podsekretarza Stanu w MRiRW, pana Tadeusza Nalewajka, mogliśmy skorzystać ze szkolenia na temat: Poznaj dobrą żywność.  Goście i nasi uczniowie z wielkim zainteresowaniem wysłuchali prezentacji w języku angielskim promującej ten  program.  Zostali zapoznani   z procedurą nadawania  znaku. Dowiedzieli się również, że dzięki  tym działaniom  realizowany jest cel wspólnotowej polityki w zakresie żywności, polegający na poszerzaniu obszaru wysokiej jakości i różnorodności żywności na Wspólnym Rynku. Goście wyrazili zainteresowanie zakupem polskich towarów wyróżnionych marką PDŻ. Odjechali od nas z prezentami – produktami żywnościowymi ze znakiem PDŻ.  

 

I jeszcze spacerkiem po Starym Mieście

Na zakończenie dnia   z przewodnikiem  zwiedzaliśmy  Stare Miasto. Goście opuszczali Warszawę zauroczeni jej pięknem. Pani przewodnik odpowiadała na mnóstwo pytań zadawanych przez zagranicznych gości. 

 

W czwartek, 6 marca 2014 r. – nauka, nauka, nauka!

Po naukę do liceum

Ostatni dzień wizyty został podporządkowany głównemu celowi projektu, czyli motywowaniu uczniów do nauki przedmiotów ścisłych.  Przed południem uczestnicy projektu odwiedzili I Liceum Ogólnokształcące im. M. Skłodowskiej- Curie w Sokołowie Podlaskim. Uczniowie i nauczyciele wzięli udział w  zajęciach  z chemii i fizyki, w czasie których młodzież licealna  z udziałem naszych uczniów wykonywała doświadczenia i eksperymenty, które pomogły grupie Comeniusa zrozumieć jakże trudne prawa fizyki.  A eksperymentowanie w laboratorium chemicznym było  nie tylko nauką, ale również świetną zabawą.

Na zakończenie dyrektor szkoły – pan  Marcin Celiński zaprosił nas na krótki program w wykonaniu uczniów liceum. Grupa teatralna „Preteksty” zaprezentowała w języku angielskim zabawne scenki inspirowane klasyką literatury światowej,  a zespół muzyczny „Prowokacja” wykonał kilka przebojów muzyki współczesnej w języku polskim oraz angielskim. Gości zauroczyły zdolne uczennice liceum:  wokalistka i perkusistka. Gratulacje należą się również wszystkim aktorom za talent i perfekcyjną znajomość języka angielskiego.

Panu dyrektorowi, Marcinowi Celińskiemu, dziękujemy za pomoc w realizacji naszego projektu.

Czy sala gimnastyczna może zamienić się w laboratorium?

Okazało się, że tak. Popołudnie uczniowie i nauczyciele z grupy projektowej spędzili w Zespole Oświatowym w Skibniewie. Uczniowie, pracując w  grupach, pod kierunkiem  swoich nauczycieli  oraz nauczycieli z Niemiec wykonywali doświadczenia i eksperymenty z fizyki. Instrukcje były w języku angielskim, mieli więc okazję doskonalić znajomość tego języka. Uczniowie wykonali m.in. doświadczenie polegające na tłumieniu ognia dwutlenkiem węgla, z butelką połykającą balon, trik z balonem.

Była to świetna zabawa, w którą włączyli się wszyscy dorośli. Uczniowie mieli również  okazję przełamać nieśmiałość i  wystąpić przed kamerą telewizyjną, gdyż nasze działania uwieczniła  telewizja regionalna TVP Warszawa.

Potem odbyło się spotkanie nauczycieli z  grupy projektowej, zaplanowano zadania na kolejną wizytę w Szwecji, która odbędzie się w kwietniu br.

             Na zakończenie wizyty roboczej w Polsce goście otrzymali certyfikaty uczestnictwa oraz pamiątkowe płyty z prezentacją naszego kraju.

             Podczas kolacji pożegnalnej goście dzielili się wrażeniami z pobytu w Polsce. Byli zauroczeni serdecznym przyjęciem, gościnnością. Spodobał się im nasz region oraz Warszawa. Mieliśmy ostatnią okazję, aby wymienić się doświadczeniami, uczyć się od siebie nawzajem.  Wyjątkowo przyjazna, serdeczna atmosfera tego spotkania sprawiła ,że trudno było nam się rozstać po kilku wspólnie spędzonych dniach.

            Podobne odczucia mieli uczniowie, zarówno polscy, jak i zagraniczni. Pożegnanie było wzruszające i wszyscy zgodnie stwierdzili, iż wspólnie spędzony czas upłynął zbyt szybko.

             Można stwierdzić, iż cel wizyty został w pełni osiągnięty. Uczniowie uczestniczyli w ciekawych zajęciach, wykonywali samodzielnie eksperymenty, co niewątpliwie zachęciło ich do nauki przedmiotów ścisłych w szkole oraz samodzielnego poszerzania wiedzy. Mieli okazję szlifować język angielski, nie tylko w czasie zajęć naukowych, ale również w rozmowach z rówieśnikami z zagranicy. Nawiązały się nowe znajomości, które dziś, w dobie Internetu mają szansę przetrwać. Wspólnie spędzony czas sprzyjał wymianie doświadczeń, informacji oraz poszerzaniu wiedzy o kulturze, a  to służy budowaniu z więzi między państwami uczestniczącymi w projekcie.